Govorenje, slušanje, čitanje i pisanje četiri su osnovne jezične djelatnosti. Kako bismo uspješno ovladali tim djelatnostima, trebamo ih neprestano uvježbavati.
U ovoj lekciji pronađi neke zanimljive zadatke kojima se razvijaju navedene jezične djelatnosti.
Vježbati opisivanje osoba možeš i na primjerima poznatih likova iz književnih djela.
Evo primjera: Odigraj s prijateljima igru Opisivati znam – likove pogađam!
Izradi vježbu
1. Podijelite se u skupine 4 – 6 igrača. Svaka se skupina podijeli na dvije podskupine koje će igrati igru jedna protiv druge.
2. Unutar skupine pripremite dvadesetak kartica na kojima su napisana imena poznatih likova iz bajki, basni i ostalih književnih djela za djecu.
3. Uz ime svakoga lika na karticu napišite 3 – 5 natuknica koje se odnose na njegov izgled, osobine i ponašanje.
4. Zamijenite svoje kartice s drugim skupinama u razredu tako da se nijedna skupina tijekom igre ne služi karticama koje je sama pripremila, već karticama koje je za igru pripremila neka druga skupina.
5. Odigrajte igru tako da se unutar skupine natječu dvije podskupine.
Sve se kartice stave na klupu okrenute licem prema dolje. Svaka podskupina izabere osobu koja će usmeno opisivati lik s kartice, a ostali članovi podskupine pogađaju o kojem se liku radi.
6. Igra se tako da najprije jedan opisivač iz jedne podskupine usmeno opisuje lik s kartice koju uzme s hrpe kartica s klupe, a njegovi članovi pogađaju. Kada članovi prve podskupine pogode o kojem se liku radi, igru nastavlja druga podskupina. Njihov opisivač uzima novu karticu s hrpe kartica s klupe i opisuje zadani lik svojoj podskupini.
7. Pobjednik je ona podskupina koja u dogovorenom vremenu (recimo 10 minuta) pogodi više opisivanih likova. Igra može završiti i prije dogovorenog vremena ako podskupine u kraćem vremenu pogode likove sa svih pripremljenih kartica.
8. Igra se može nastaviti dalje tako da pobjednička podskupina jedne skupine igra protiv pobjedničke podskupine druge skupine. Članovi podskupina koji su izgubili u prvom krugu igre, izmiješaju i pripreme kartice.
9. Igra se na isti način može nastaviti sve dok se ne dođe do jedne pobjedničke podskupine.
Jesi li čuo/čula za Dan prijateljstva. Ako nisi, pročitaj o njemu u Zanimljivostima, a onda ga obilježi sa svojim prijateljima provodeći vježbu koja slijedi.
SVJETSKI DAN PRIJATELJSTVA
Svjetski je dan prijateljstva dan kada se slavi prijateljstvo, kada se govori o njegovoj važnosti i ljepoti, o čemu su pisali mnogi filozofi i književnici.
Proglasili su ga Ujedinjeni narodi 2011. godine s idejom da prijateljstvo među zemljama, ljudima i kulturama može stvoriti uvjete za mir i izgradnju mostova među zajednicama.
Svjetski dan prijateljstva daje posebnu važnost prijateljstvu kao nečemu najvrednijem u životima svih ljudi.
Izradi vježbu
1. Opiši svojeg najboljeg prijatelja ili najbolju prijateljicu slijedeći plan opisa tako da istakneš sve njegove/njezine jake strane. Pohvali njegovu/njezinu urednost, stil odijevanja. Prisjeti se čime te uveseljava i nasmijava, u kojim ti je trenutcima bio/bila prava potpora i pomoć.
2. Prepiši svoj opis čitko što ljepšim rukopisom na papir, stavi ga u omotnicu i pokloni svojem prijatelju / svojoj prijateljici u povodu Dana prijateljstva.
Nemoj se služiti računalom. Naime, tvoj je rukopis tvoj osobni pečat pa je tako i poruka prijatelju napisana rukopisom toplija i osobnija.
Nemoj opis prijatelju slati ni digitalnim putem. Neka poruka u omotnici koju ćeš mu/joj uručiti bude materijalni dokaz vašega prijateljstva.
PLAN OPISA OSOBE
UVOD
1. Predstavi osobu koju opisuješ imenom i zanimanjem te objasni u kakvom si odnosu s njom (prijatelj/prijateljica, rođak/rođakinja, poznanik/poznanica...).
GLAVNI DIO
2. Opiši vanjski izgled osobe:
a) stas (visinu, uzrast)
b) način odijevanja (odjeću, obuću, modne dodatke i sl.)
c) držanje, način na koji se kreće (pokrete ruku - geste)
d) zanimljive pojedinosti (boja očiju, kose, crte i mimika - pokreti lica i sl.).
3. Opiši osobine osobe i njezino ponašanje.
ZAVRŠETAK
4. Napiši nešto po čemu se osoba posebno ističe.
5. U subjektivnom opisu iznesi svoj stav i mišljenje o osobi koju opisuješ.
Kad bi imao/imala mogućnost urediti svoju sobu baš onako kako želiš, kako bi izgledala?
Koji bi se predmeti u njoj nalazili?
Kako bi bili raspoređeni?
Koje bi boje prevladavale? Koji bi se detalji isticali?
Napiši opis svoje sobe iz snova tako da bi ti profesionalni dizajner unutarnjeg prostora mogao prema opisu načiniti skicu toga prostora.
Izradi vježbu
Načini opis svoje sobe prema planu opisa zatvorenog prostora.
PLAN OPISA ZATVORENOG PROSTORA:
1. Oblikuj svojim opisom opću sliku prostora.
2. Opiši raspored pojedinosti (premeta) u prostoru.
3. Izdvoji neke bitne pojedinosti pa ih detaljno i slikovito opiši.
4. Opiši odnos prostora i ljudi koji u njemu borave.
5. Dočaraj ugođaj koji u prostoru vlada.
Odigrajte u razrednom odjelu jednu dramsku igru.
1. Sjednite svi u krug pa se dogovorite o kojoj temi želite pripovijedati.
To može biti: prijateljstvo, ljubav, odrastanje, rastanci, putovanja, školski život...
2. Dogovorite glavne likove i njihove međusobne odnose.
3. Utvrdite koliko će rečenica biti u kojem dijelu (uvodu, zapletu, vrhuncu, raspletu).
4. Pripovijedajte priču tako da svatko u krugu kaže jednu rečenicu.
5. Ako pripovijedanje započete priče krene u neželjenom smjeru ili postane suviše opširno, zaustavite pripovijedanje i krenite ispočetka.
6. Kada ispričate zanimljivu, duhovitu, neobičnu zajedničku priču, zapišite je na papir. Usporedite svoje priče s pričama učenika u drugim razrednim odjelima koji su, kao i vi, proveli ovu aktivnost.
Razmislite o nekim općepoznatim bajkama: Crvenkapici, Snjeguljici, Trnoružici, Ružnom pačiću.
S obzirom na to da se radnja bajki događa u dalekoj prošlosti, ne možemo biti posve sigurni da se u bajkama sve dogodilo baš onako kako se pripovijeda.
Izradi vježbu
1. Odaberite jednu bajku i pozorno je pročitajte.
2. Otkrijte gdje su joj "slaba mjesta" u radnji. (To znači gdje su mjesta u bajci gdje radnja baš nije uvjerljiva.)
3. Pristupite tim mjestima bajke kao istraživači i pokušajte pokazati da je tijek radnje bajke bio drugačiji nego što se pripovijeda.
4. Ispričajte ''novu'' bajku.
Samostalno učenje vrijeme je za kreativnost i kritičko promišljanje. Vjerujemo da ste odabrane aktivnosti uspješno odradili i saznali više o hrvatskom jeziku.