x
Učitavanje

4.13 Prepoznajemo obilježja dramskog teksta

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Osim pjesničkih i pripovjednih tekstova, pisci stvaraju i tekstove namijenjene izvođenju na pozornici. Takve tekstove nazivamo dramskim tekstovima. Dramski tekst priređen i uvježban za izvođenje na pozornici postaje kazališna predstava. Da bi se to dogodilo, potrebno je mnogo rada i truda svih koji sudjeluju u njezinu nastanku.

Kazalište u školi
Učenici s učiteljem imaju čitaću probu igrokaza koji će uprizoriti.

Zadatak 1.

Prije no što upoznaš jedan humoristični dramski tekst, prisjeti se nekih svojih prijašnjih iskustava pa pokušaj odgovoriti na sljedeća pitanja:

  • Jesi li kada glumio/glumila u nekom igrokazu?
  • Jesi li kao glumac/glumica sudjelovao/sudjelovala na nekoj školskoj priredbi ili nekoj  priredbi izvan škole?
  • Jesi li sa svojim prijateljima izrađivao/izrađivala rekvizite i kostime za neku zajedničku predstavu? Od čega ste ih i kako izrađivali?
  • Jeste li s učiteljem/učiteljicom birali glazbu i druge zvukove koji će pratiti glumu u predstavi?
  • Jeste li osmišljavali plakate ili letke kojima ste pozivali gledatelje da dođu pogledati predstavu koju ste priredili?
  • Kako ste se osjećali tijekom pripreme za predstavu, a kako na pozornici?

Obilježja dramskog teksta

Svaki tekst koji je namijenjen izvođenju na pozornici treba biti napisan na točno određen način. U njemu su svakako važni dijelovi koje izgovaraju glumci, no važne su i upute glumcima.

Dramski tekst

Dramski tekst namijenjen je izvođenju na pozornici. Razlikuje se od drugih vrsta tekstova u tome što je podijeljen po ulogama. Dramski se tekst sastoji od dijaloga, monologa i didaskalija. 

Dijalog; Monolog

Dijalog je razgovor dvaju li više likova na pozornici.

Monolog predstavlja govor jednoga lika na pozornici koji iznosi svoje misli, osjećaje, stavove, dvojbe i sl. Na taj ih način dijeli s gledateljima.

Didaskalije

Didaskalija je uputa glumcu ili redatelju o tome što se na pozornici radi, s kojim se osjećajima i raspoloženjima tekst govori i sl. U didaskalijama može biti opisana i scena, navedeni potrebni rekviziti te naznačene promjene mjesta i vremena radnje.

Didaskalije su često u zagradama i većinom su naznačene ukošenim slovima.

Igrokaz

Zadatak 2.

A sada poslušajte i pročitajte ulomak jednog igrokaza. Zatim riješite zadatke koji slijede.

Ulomak iz igrokaza Zalaganje za laganje
TRANSKRIPT

Anita Katić

Zalaganje za laganje

Uloge se tijekom igre mijenjaju:

UČENICI

NOĆNE MORE

RODITELJI

UČITELJI

SUDIONICI REKLAMA

METEOROLOG

...

SLIKA PRVA

(Jedan učenik spava na sredini pozornice. Nekoliko je sekundi potpuno miran. Iz pozadine sa svih strana dolaze ostali sudionici glasno šapćući.)
SVI: Noćne more! Košmari! Noćne more! Košmari! Noćne more! Košmari!...
(Kruže oko učenika u ujednačenom ritmu. On se trza u snu. Izdvajaju se neke More i prilaze učeniku koji spava.)
MORA 1: Ne laži!
MORA 2: Ne izmišljaj lažne izgovore!
MORA 3: Tko laže, taj i krade. (Izvlači mu zamišljenu novčanicu iz džepa i uzima je.)
MORA 4 i 5: (zajedno): U laži su kratke noge.
(Naglo čučnu kao da su im se noge skratile. Čude se. Čučeći odlaze u dubinu pozornice. Učenik se budi. I ostale se More povlače. Malo se udalje pa se vraćaju. Stišavaju se. Učenik se proteže. Trlja oči. Ustaje.)
UČENIK: (zijevajući) Opet škola!
(Uzima zamišljeni daljinski upravljač i uključuje zamišljeni televizor. Ostali se postavljaju u pozicije u kojima će glumiti prognozu vremena na televiziji. U sredini je pozornice Meteorolog, a ostali oko njega. Dok traje prognoza, učenik se priprema za odlazak u školu.)
METEOROLOG: Široko područje anticiklone koja se premješta sa zapada u naše će krajeve donijeti lijepo i sunčano vrijeme. Temperature u cijeloj zemlji bit će iznadprosječne za ovo doba godine. Sunčano se vrijeme očekuje i na Jadranu. U južnoj Dalmaciji temperatura može doseći i do 28 stupnjeva. Jedino će u gorskim krajevima biti nešto svježije. Ipak, ni ovdje ne očekujemo padaline. Vedro i sunčano vrijeme zadržat će se sve do vikenda kad će početi rasti utjecaj ciklone s istoka. O padalinama zasada ne morate brinuti. Uživajte u vedrini i ugodnom sunčanom vremenu.

(Dok Meteorolog govori, ostali stoje oko njega u polukrugu i igraju igru tropske kiše. Kako se prognoza primiče kraju, zvuk se padanja kiše pojačava. Učenik začuđeno gleda prognozu i osluškuje kišu koja vani pada. Zvuk kiše sve je jači, krug se oko Meteorologa stješnjava. Ostali sudionici ga prekrivaju. Meteorolog ne odustaje od prognoziranja lijepog vremena. Kad je napetost na vrhuncu, učenik uzima zamišljeni daljinski upravljač i isključuje televiziju. Prizor se zaledi. Učenik uzima zamišljenu torbu i kišobran. Otvori vrata, rasklopi kišobran i odlazi. Tišina.)


SLIKA DRUGA

(Začuje se školsko zvono. Sudionici se brzo premještaju u pozicije za drugu sliku. U sredini pozornice sjede na podu Učenik 2 i Učenica. Iza njih malo udaljeni sjede ostali sudionici igre. Učenici su upravo dobili ispravljene testove iz Matematike. Zaleđena scena. Učenik 2 i Učenica se odleđuju, a ostali ostaju zaleđeni. Odleđuje se i Učenik iz prve scene. Sluša razgovor ispred sebe.)

UČENIK 2: Koliko ti imaš bodova?
UČENICA: Ne pitaj. Opet mi nedostaje jedan bod do četiri. Mama će me zgromiti.

UČENIK 2: I ja sam nastradao. I ja sam dobio tri. A za vikend sam dogovorio s dečkima da dođu k meni igrati igrice. (Češka se po glavi.) Mama to neće dopustiti.... (Razmišlja.) Ustvari, reći ću joj da sam dobio četvorku.
UČENICA: A što ako dođe u školu?
UČENIK 2: Informacije su tek u sljedeću srijedu.
UČENICA: A što ako ja kažem tvojoj mami da si dobio tri?
UČENIK 2: (Širi ruke u nevjerici.) Zašto bi to učinila?
UČENICA: Kad ti kažeš svojoj mami da si dobio četiri, a ja svojoj da sam dobila tri i tvoja mama dođe mojoj na kavu, tko je onda nastradao?
UČENIK 2: (Razmišlja.) Čekaj, pa možeš i ti reći da si dobila četvorku.
UČENICA: Ma nemoj, da i ja lažem?
UČENIK 2: Pa mislio sam... I ti si rekla da ovaj vikend s Marinom...
UČENICA: (Hvata se za glavu.) Joj, to sam potpuno zaboravila. ... (Malo razmišlja.) Dobro. Pokrivat ću te, ali – pod jednim uvjetom.
UČENIK 2: Pokrivat ćeš mene?! Pokrivat ćeš i sebe!
UČENICA: (oholo) Pod jednim uvjetom! (Zastane.) Sutra mi u školu donosiš paket žvakaćih guma. Ustvari, dva paketa.
UČENIK 2: Ne dolaziš u obzir! Da ti još kupujem i žvake?!
UČENICA: (pobjedonosno) Ili žvake ili cijeli vikend učiš.
UČENIK 2: (ljutito.) Koja si ti ... Dobro. Pametniji popušta. (Dosjeti se.) Ali samo jedan paket!
UČENICA: Dogovoreno!
(Učenik iz prve scene u nevjerici vrti glavom.)
UČITELJICA: (Iz pozadine se samo čuje strog glas.) Tišina vas dvoje u prvoj klupi. Pišite ispravak!

(Učenici koji su bili zaleđeni pjevaju prvi song. Plesna koreografija. Iz skupine se izdvajaju dvije osobe koje pantomimom glume mame. Učenik i Učenica glume kajanje kao da su uhvaćeni u laži. Učenik iz prve scene zamišljeno gleda što se oko njega događa.)


PRVI SONG

Nije lako tvom školarcu,
Laž – laž – laž – laž.

Razigranom poletarcu,
Laž – laž – laž – laž.

Kad testovi iznenade,
Laž – laž – laž – laž.

Pa se koja laž potkrade.
Laž – laž – laž – laž.

NETKO 1: (ljutito) Daj već jednom prestani lagati!
UČENICA: Ma nemoj! Uvijek ja lažem!
NETKO 2: Kad si lagala!
UČENICA: I ti si lagala učiteljici!
NETKO 2: I učiteljica je lagala!

(Dok se svi svađaju, ostali sudionici potiho pjevaju Prvi song. Kad Netko 2 kaže ovu zadnju rečenicu, svi se zaprepaste, pokriju rukama usta i zalede se. Brzo se postave na pozicije za treću sliku. Dok se svi namještaju, u pozadini se čuje:)

SVI: Laž – laž –laž!


(izvor: rad autorice)

Zadatak 3.

Pročitao/pročitala si u sebi ili poslušao/poslušala ulomak igrokaza. Kako ti se svidio? Jesu li ti likovi u igrokazu i njihovi postupci bliski? Razmisli o postavljenim pitanjima, a zatim riješi zadatke koji slijede.

a) Ukratko prepričaj radnju ulomka igrokaza koji si pročitao/pročitala kako bi ga bolje razumio/razumjela.

b) Pokušaj čitati igrokaz mijenjajući boju glasa za različite uloge. Pokušaj govoriti tako kako je predloženo u didaskalijama. Koji ti lik najbolje "leži". Objasni.

Zadatak 4.

Rješavajući zadatke u nastavku, dobit ćeš odgovor na pitanje koliko si pažljivo čitao/čitala ili slušao/slušala ulomak igrokaza.

Igrokaz

Igrokaz je dramsko djelo namijenjeno djeci.

Složenost radnje u igrokazu ovisi o tome kojoj je dobnoj skupini djece namijenjen. U dječjim se igrokazima često uz glumu pjeva i pleše. S obzirom na način izvođenja igrokazi mogu biti lutkarski, kazališni ili televizijski.

Zanimljivost

Song je popularni naziv za dio igrokaza koji se pjeva, a često ga zajednički izvodi nekoliko glumaca.

Songovi u igrokazu služe za iznošenje misli i poruka, komentiranje zbivanja, postizanje humora, ubrzavanje radnje i sl.

Od ideje do dramske igre ili kazališne predstave

Zadatak 5.

Pozorno pogledaj videozapis o nastanku dramske igre ili kazališne predstave u školi pa zatim pokušaj odgovoriti na pitanja koja slijede.

Pravila za dobre glumce

1. Na pozornici nema privatnog ponašanja. Treba se ponašati i govoriti u ime lika kojeg se tumači.

2. Nastoj ne okretati leđa gledateljima (osim ako se zbog nekog razloga niste tako dogovorili). Osobito pazi da ne okrećeš leđa kada nešto govoriš.

3. Na pozornici treba govoriti scenskim govorom, dovoljno glasno i razgovijetno.

4. Uvijek je dobro paziti na suigru s ostalim izvođačima: na svaku akciju slijedi reakcija!

5. Kada se krećeš ili negdje zaustaviš na pozornici, pripazi da ne "pokrivaš" (stojiš ispred) nekog drugog sudionika.

6. Glumac se služi govorom, gestama (pokretima tijela) i mimikom (izrazima) lica. Pokušaj o svemu tome voditi računa kada se pripremaš za svoju ulogu.

7. Pokušaj što uvjerljivije odglumiti svoju ulogu.

Kutak za znatiželjne

LiDraNo

Svake se godine u veljači ili u ožujku održava smotra dječjeg literarnog, novinarskog i dramskog stvaralaštva, popularno nazvana LiDraNo. Na tim smotrama učenici pokazuju ponajbolje rezultate svojega rada: dramske igre, monologe, literarne i novinarske radove, školske listove i radijske emisije. Stručna povjerenstva prosuđuju radove učenika, ispravljaju pogreške i savjetuju kako ih mogu unaprijediti.

Dogovori se sa svojim učiteljima pa sudjeluj na LiDraNu.

Izradi vježbu

Pokušaj smisliti zanimljivu temu za igrokaz ili dramsku igru koju bi mogla odglumiti dramska skupina tvoje škole. Smisli naslov pa prema njemu nacrtaj kazališni plakat kojim ćeš predstaviti zamišljenu predstavu.

...i na kraju

U ovoj jedinici ponovili smo i utvrdili znanja o kazališnoj predstavi te saznali kako nastaje igrokaz kao najpoznatiji oblik dramskoga stvaralaštva za djecu i mlade.

Povratak na vrh