Amazonska prašuma i Amazona u Južnoj Americi
U ovoj jedinici prisjetit ćemo se glagola kao vrste riječi o kojoj ste već učili u prethodnim razredima. Glagoli su nam važni zbog izricanja onoga što se radi ili događa sada, što je bilo u prošlosti ili što će biti u budućnosti.
Glagoli su promjenjiva vrsta riječi kojima se izriče radnja, stanje ili zbivanje.
Stoga po značenju razlikujemo glagole radnje, glagole stanja i glagole zbivanja.
Pažljivo pročitaj strip te promotri istaknute glagole u njemu.
Ja bacam loptu Johnu.
Mi se veselimo što sve oko nas miriše: i cvijeće, i potok, i trava!
Marko, zašto se bojiš psa? Vidiš da leži i miruje.
Promatram Anu kako čita knjigu ispod onog razgranatog stabla.
Ah, boravim u prirodi, dakle - živim! A priroda... priroda – buja!
Razvrstaj izdvojene glagole iz stripa na odgovarajuće mjesto u tablici.
Glagoli radnje izriču namjerno, voljno djelovanje (bježati, čekati, šetati, veslati, zvati itd.).
Glagoli stanja izriču nedjelovanje, stanje u kojem se ništa ne radi niti se što zbiva (biti, ljetovati, stanovati, čučati, mirovati, žutjeti se itd.).
Glagoli zbivanja izriču nenamjerno djelovanje, djelovanje pod utjecajem prirode i zbivanja u njoj (bujati, cvasti, rasti, topiti se, roditi se, sniježiti itd.).
Dopuni pjesmu "Noćni pjevači" pjesnika Nikole Milićevića sljedećim glagolima: ljeska, pjevaju, plovi, čuje, odjekuje, obasjava, zriču, javlja, svira. Tijekom rješavanja zadatka pripazi na značenje riječi u pjesmi.
Manje poznate riječi: ljeskati se - svjetlucati se, lagano odbijati sjaj od sunca i sl.
NIKOLA MILIĆEVIĆ, NOĆNI PJEVAČI
Zaigraj memory (igru pamćenja) i poveži sličice s odgovarajućim glagolom.
Promotri ilustracije koje prikazuju različite radnje, a zatim svakoj ilustraciji pridruži po jednu od ponuđenih rečenica. Pripazi na to da rečenica opisuje ilustraciju kojoj je pridružena.
Dora u okružju mora.
Pogledaj i poslušaj videozapis koji prikazuje govor djevojčice Severn Suzuki na UN-ovoj konferenciji 1992. godine u Riju de Janeiru. Djevojčica je na toj velikoj konferenciji za zaštitu Zemlje govorila šest minuta i svojom snažnom porukom utišala cijeli svijet.
Taj slavni govor na engleskom jeziku možeš pronaći na sljedećoj poveznici.
Na istoj poveznici nalazi se i prijevod dijela njezina govora na hrvatski jezik pa ga možeš pročitati.
Pozorno pročitaj ulomak iz govora djevojčice Suzuki preveden na hrvatski jezik pa dopuni ponuđene rečenice odgovarajućim glagolima. Sve glagole možeš pronaći u ovom ulomku.
Pozdrav! Ja sam Severn Suzuki i govorim uime udruge ECO, Udruge djece za zaštitu okoliša. Mi smo skupina dvanaestogodišnjaka i trinaestogodišnjaka koji pokušavaju nešto promijeniti. Sami smo skupili sav novac potreban da dođemo ovamo, da putujemo pet tisuća milja do ovog mjesta da vama, odraslima, kažemo da morate promijeniti svoje navike. U mojem današnjem dolasku ovamo ne postoji skriveni cilj – ja se borim za svoju budućnost.
U školi, čak i u vrtiću, učite nas kako da se ponašamo u svijetu. Vi učite nas da se ne tučemo s drugima, nego da rješavamo stvari. Da poštujemo druge. Da počistimo nered iza sebe. Da ne povređujemo druga bića. Da dijelimo, da ne budemo pohlepni. Zašto onda vi činite stvari za koje nama govorite da ih ne činimo? Nemojte zaboraviti zašto pohađate ovakve konferencije i za koga to činite! Mi smo vaša vlastita djeca. Vi odlučujete u kakvom ćemo svijetu mi odrastati.
Djevojčica Severn Suzuki na konferenciji UN-a
Švicarska zaklada New Seven Wonders (Novih sedam čuda) pokrenula je 2007. godine internetsku anketu za izbor sedam novih svjetskih čuda prirode. Rezultate ankete dobili su 2011. godine, a na popisu se našlo ovih sedam čuda prirode:
Više o svjetskim čudima možeš pročitati na internetskoj poveznici.
U nastavku pogledaj fotografije sedam čuda prirode.
Amazonska prašuma i Amazona u Južnoj Americi
Ha Long, „čudesni“ zaljev na obali Južnog kineskog mora u Vijetnamu
Komodo, vulkanski otoci u Indoneziji
Stol-planina u Australija
Pozorno pročitaj prethodni tekst pa odgovori na sljedeća pitanja cjelovitim rečenicama.
U ovoj jedinici prisjetili smo se glagola kao vrste riječi čija su značenja radnja, stanje i zbivanje.
Pozorno pročitaj sljedeće tvrdnje te odaberi da ako je tvrdnja točna ili ne ako je netočna.