x
Učitavanje

2.5 Glagoli i njihova značenja

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica Sljedeća jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

U ovoj jedinici prisjetit ćemo se glagola kao vrste riječi o kojoj ste već učili u prethodnim razredima. Glagoli su nam važni zbog izricanja onoga što se radi ili događa sada, što je bilo u prošlosti ili što će biti u budućnosti.

Glagoli su promjenjiva vrsta riječi kojima se izriče radnja, stanje ili zbivanje.

Glagoli po značenju

Stoga po značenju razlikujemo glagole radnje, glagole stanja i glagole zbivanja.

Zadatak 1.

Pažljivo pročitaj strip te promotri istaknute glagole u njemu.

Na izletu
Dvojica dječaka se igraju loptom u prirodi.
TRANSKRIPT

Ja bacam loptu Johnu.


Na izletu
Dvije djevojčice i dječak stoje na obali potoka, Jedna od djevojčica govori kako se vesele tome što sve oko njih miriše: cvijeće, potok i trava.
TRANSKRIPT

Mi se veselimo što sve oko nas miriše: i cvijeće, i potok, i trava!


Na izletu
Mama pita dječaka zašto se boji psa koji mirno leži ispred njega.
TRANSKRIPT

Marko, zašto se bojiš psa? Vidiš da leži i miruje.


Na izletu
Žena promatra djevojčicu Anu kako sjedi u podnožju stabla i čita knjigu.
TRANSKRIPT

Promatram Anu kako čita knjigu ispod onog razgranatog stabla.


Na izletu
Žena je oduševljena prirodom oko sebe.
TRANSKRIPT

Ah, boravim u prirodi, dakle - živim! A priroda... priroda – buja!


Razvrstaj izdvojene glagole iz stripa na odgovarajuće mjesto u tablici.

bojiš se

Glagoli radnje

Glagoli stanja

Glagoli zbivanja

null
null

Glagoli radnje izriču namjerno, voljno djelovanje (bježati, čekati, šetati, veslati, zvati itd.).

Glagoli stanja izriču nedjelovanje, stanje u kojem se ništa ne radi niti se što zbiva (biti, ljetovati, stanovati, čučati, mirovati, žutjeti se itd.).

Glagoli zbivanja izriču nenamjerno djelovanje, djelovanje pod utjecajem prirode i zbivanja u njoj (bujati, cvasti, rasti, topiti se, roditi se, sniježiti itd.).

Zadatak 2.

Dopuni pjesmu "Noćni pjevači" pjesnika Nikole Milićevića sljedećim glagolima: ljeska, pjevaju, plovi, čuje, odjekuje, obasjava, zriču, javlja, svira. Tijekom rješavanja zadatka pripazi na značenje riječi u pjesmi.

Manje poznate riječi: ljeskati se - svjetlucati se, lagano odbijati sjaj od sunca i sl.

NIKOLA MILIĆEVIĆ, NOĆNI PJEVAČI

Gle, kako stari mjesec

čitavo polje

od njegova se zlatnog svjetla 
u noći
rosna
trava. 

A što to cijele noći
?

Kakva se pjesma stalno
?

Bezbroj se grla poljem

pa u daljini

To zrikavci u travi

na sviralice svoje tanke, 
zvijezdama, djeci i pticama 
tihe
uspavanke.
null
null

Zadatak 3.

Zaigraj memory (igru pamćenja) i poveži sličice s odgovarajućim glagolom.

Zadatak 4.

Promotri ilustracije koje prikazuju različite radnje, a zatim svakoj ilustraciji pridruži po jednu od ponuđenih rečenica. Pripazi na to da rečenica opisuje ilustraciju kojoj je pridružena.

Dora u okružju mora.

Zanimljivost

Pogledaj i poslušaj videozapis koji prikazuje govor djevojčice Severn Suzuki na UN-ovoj konferenciji 1992. godine u Riju de Janeiru. Djevojčica je na toj velikoj konferenciji za zaštitu Zemlje govorila šest minuta i svojom snažnom porukom utišala cijeli svijet.

Taj slavni govor na engleskom jeziku možeš pronaći na sljedećoj poveznici.

Na istoj poveznici nalazi se i prijevod dijela njezina govora na hrvatski jezik pa ga možeš pročitati.

Pozorno pročitaj ulomak iz govora djevojčice Suzuki preveden na hrvatski jezik pa dopuni ponuđene rečenice odgovarajućim glagolima. Sve glagole možeš pronaći u ovom ulomku.

Pozdrav! Ja sam Severn Suzuki i govorim uime udruge ECO, Udruge djece za zaštitu okoliša. Mi smo skupina dvanaestogodišnjaka i trinaestogodišnjaka koji pokušavaju nešto promijeniti. Sami smo skupili sav novac potreban da dođemo ovamo, da putujemo pet tisuća milja do ovog mjesta da vama, odraslima, kažemo da morate promijeniti svoje navike. U mojem današnjem dolasku ovamo ne postoji skriveni cilj – ja se borim za svoju budućnost.

U školi, čak i u vrtiću, učite nas kako da se ponašamo u svijetu. Vi učite nas da se ne tučemo s drugima, nego da rješavamo stvari. Da poštujemo druge. Da počistimo nered iza sebe. Da ne povređujemo druga bića. Da dijelimo, da ne budemo pohlepni. Zašto onda vi činite stvari za koje nama govorite da ih ne činimo? Nemojte zaboraviti zašto pohađate ovakve konferencije i za koga to činite! Mi smo vaša vlastita djeca. Vi odlučujete u kakvom ćemo svijetu mi odrastati.

Djevojčica Severn Suzuki na konferenciji UN-a

uime
udruge ECO. U njezinu dolasku nema skrivena cilja, ona
za
svoju budućnost. U školi, pa čak i u vrtiću, odrasli
djecu
pravilnu ponašanju. Također, odrasli govore djeci da
s
drugima, nego da probleme
.
Djevojčica poručuje odraslima da oni
o
tome kakav će biti svijet u kojem
djeca.
null

Kutak za znatiželjne

Švicarska zaklada New Seven Wonders (Novih sedam čuda) pokrenula je 2007. godine internetsku anketu za izbor sedam novih svjetskih čuda prirode. Rezultate ankete dobili su 2011. godine, a na popisu se našlo ovih sedam čuda prirode:

  1. Amazonska prašuma i Amazona, Južna Amerika
  2. Slapovi Iguazu, Južna Amerika
  3. Ha Long, Vijetnam
  4. Komodo, vulkanski otoci u Indoneziji
  5. Vulkanski otok Jeju, Južna Koreja
  6. Podzemna rijeka Puerto Princesa, Filipini
  7. Stol-planina (Table mountain), Australija.

Više o svjetskim čudima možeš pročitati na internetskoj poveznici.

U nastavku pogledaj fotografije sedam čuda prirode.

Amazonska prašuma i Amazona, Južna Amerika
Okreni

Amazonska prašuma i Amazona u Južnoj Americi

Povratak
Slapovi Iguazu, Južna Amerika
Slapovi Iguazu, Južna Amerika
Ha Long, „čudesni“ zaljev Južnog kineskog mora u Vijetnamu
Okreni

Ha Long, „čudesni“ zaljev na obali Južnog kineskog mora u Vijetnamu

Povratak
Komodo, vulkanski otoci u Indoneziji
Okreni

Komodo, vulkanski otoci u Indoneziji

Povratak
Vulkanski otok Jeju, Južna Koreja
Vulkanski otok Jeju, Južna Koreja
Podzemna rijeka Puerto Princesa, Filipini
Podzemna rijeka Puerto Princesa, Filipini
Stol-planina (Table mountain), Australija
Okreni

Stol-planina u Australija

Povratak

Zadatak 5.

Pozorno pročitaj prethodni tekst pa odgovori na sljedeća pitanja cjelovitim rečenicama.

  1. Što je švicarska zaklada New Seven Wonders učinila 2007. godine?
  2. Što se anketom htjelo izabrati?
  3. Koje je godine Zaklada dobila rezultate ankete?
  4. Koje se svjetsko čudo našlo na prvome mjestu?
  5. U kojoj se zemlji nalaze slapovi Iguazu?
  6. Kako se nazivaju vulkanski otoci u Indoneziji?
null
null

...i na kraju

U ovoj jedinici prisjetili smo se glagola kao vrste riječi čija su značenja radnja, stanje i zbivanje.

Pozorno pročitaj sljedeće tvrdnje te odaberi da ako je tvrdnja točna ili ne ako je netočna.

Povratak na vrh