U prethodnim razredima osnovne škole sigurno si čitao/čitala knjigu za čije ti je čitanje trebalo nekoliko dana. U knjizi je o uzbudljivim doživljajima pripovijedalo više likova. Takvo opširnije književno djelo nazivamo dječji roman ili roman za djecu. U ovoj jedinici upoznat ćeš neke od najzanimljivijih naslova romana koje možeš pročitati u petome razredu.
U sljedećem zadatku krije se nekoliko naslova dječjih romana. Posloži ih i prisjeti se onih koje si pročitao/pročitala.
Pozorno promotri sljedeće nizove riječi. Tvoj je zadatak riječi u svakom nizu poredati tako da dobiješ naslov jednog dječjeg romana.
Roman je najopširnija pripovjedna (prozna) vrsta koja pripovijeda o radnji i događajima, ima likove koji sudjeluju u radnji te prenose osnovnu misao.
Dječji roman
Dječji roman opširna je pripovjedna vrsta dječje književnosti u kojem su glavni likovi djeca.
Ima uzbudljivu i napetu priču te je namijenjen djeci.
Ti likovi najčešće su članovi družina koje imaju vođu. Često se upuštaju u pustolovine i sudjeluju u različitim pothvatima i igrama.
Dok se u romanima za odrasle pojavljuju likovi kao pojedinci, u dječjoj književnosti prisutan je takozvani skupni lik (družina, družba).
Poslušaj i pročitaj ulomak iz romana Zar baš moram u školu? autorice Sanje Pilić.
Dobio sam sestricu Mašu. U prvi mah nisam bio oduševljen. Iskreno govoreći, užasnuo sam se. Silni ljudi nahrupili su u našu kuću, popadali sa svih strana u dvorište, migoljili po sobama, muvali se po kuhinji, nestajali u voćnjaku. Sestrica je samo spavala, a oni su se divili kako je lijepa, dobra i napredna i donosili joj razne darove. Osjećao sam se glupo iako sam odrasla osoba koja ide u školu i piše domaće zadaće. Htio sam cuclati prst do besvijesti, imati medvjedića i kupati se u kadici s plastičnim igračkama. Mama, tata, tete i stričevi objašnjavali su kako ne trebam biti ljubomoran, a ja sam bio ljubomoran, žalostan i utučen. Baš bi me zanimalo kako bi se oni osjećali da im se pojavi kakav novi brat ili sestra u životu! Sestrica Maša samo je plakala, jela i spavala, a ja sam dobivao odlične ocjene u školi i crtao divne slike vodenim bojicama. Nitko se nije divio mojim slikama, ali Mašinom gugutanju svi su se divili. Ah! Tata je Mašu stalno nosio u zagrljaju i nešto joj šaputao. Nismo više išli u kino gledati crtiće, a rijetko smo se i igrali autićima. Baš mi je bilo teško! Skužio sam da odrasli ne razumiju malu djecu, a mala djeca još manju djecu. Hm, nezgodno! Otišao sam s mamom do tete psihologice u školi, onda je ona pričala kako ne trebam biti ljubomoran, kako me i dalje svi vole i sve je u redu. Nisam joj vjerovao. Maši je počela rasti kosa i zapravo je postala jako zgodna. Naučila je puzati pa hodati. Govorila je goglj, goglj i brm, brm i bila vrlo umiljata. Znala je doći do mene, a ja bih je pomilovao. Nisam više bio onako ljut. Zapravo, postalo mi je ugodno imati sestricu. Sad sam bio poput drugih učenika u razredu koji imaju braću ili sestre. Čini mi se da sve ljepše crtam, a i dobro pišem sastavke. Učiteljica me pohvalila mami, a mama je to rastrubila po cijelom susjedstvu. Jučer sam naslikao Mašu kako sjedi u sjedalici i igra se s medvjedićem. Mama je rekla da će sliku uramiti i objesiti na zid. Nekako sam sretan! Valjda sam malo odrastao! Uh, dobar osjećaj! Ali bilo je teško, vjerujte mi!
Ako želiš saznati više o književnici Sanji Pilić i njezinim djelima za djecu i mlade, posjeti stranice eLektire.
(izvor: Sanja Pilić, Zar baš moram u školu?, Zagreb: Mozaik knjiga, 2008.)
Prateći zapis ulomka iz dječjeg romana, riješi zadatke u nastavku.
Dječji se roman odlikuje jednostavnošću stila i izraza te gotovo uvijek sretnim završetkom, a njegova je radnja podijeljena na poglavlja.
Pročitaj sažetak romana u nastavku, a zatim, po želji, pročitaj cijeli roman ili pogledaj istoimeni film. U nastavku ćeš pronaći pitanja kojima se možeš voditi u razumijevanju djela.
Primjer 1.
Sažetak romana Koko i duhovi Ivana Kušana
Dječak Koko sa svojim društvom istražuje tajanstvenu smrt starog Vinceka u čiji se stan doselila Kokova obitelj. Tijekom svoje pustolovine nailaze na mnoge prepreke, nepoznate neprijatelje i čudne događaje, ali ih na kraju sve uspješno svladaju. Dakle, roman završava sretno - dječaci otkriju prave neprijatelje, pronađu starog Vinceka – živog – te saznaju da je on, zapravo, djed njihova dobrog prijatelja Bože.
Prema romanu Ivana Kušana Koko i duhovi 2011. godine njegov je sin Daniel Kušan snimio istoimeni film. U jednom je intervjuu uoči prvog prikazivanja spomenutog filma Daniel Kušan rekao: "Koko je jedan od nas. To što on proživljava, može se dogoditi bilo kome od nas. On u početku svake svoje knjige ne zna što bi točno, nije baš ni hrabar, nije baš ni pametan, dolazi do krivih zaključaka... I onda, kako ide knjiga ili film, on postaje sve hrabriji, postaje hrabriji od svojih roditelja koji bi trebali biti tu da ga zaštite, ali oni su nemoćni. U početku je poput svakog od nas, no kroz knjigu on odrasta."
Korelacija
Pitanja za usporedbu i razumijevanje pripovjednoga djela i filma
- Po čemu se film razlikuje od knjige?
- Jesu li glumci u filmu vjerno dočarali likove iz knjige koje glume? Objasni.
- Jesi li više uživao/uživala čitajući knjigu ili gledajući film? Objasni.
- Koja je osnovna misao knjige/filma? Navedi je i objasni svojim riječima.
- Objasni o kojim životnim vrijednostima govore i knjiga i film (obitelj, prijateljstvo i sl.) pa ih poveži sa svojim iskustvom.
- Napiši preporuku za knjigu/film Koko i duhovi kako bi privukao/privukla što veći broj čitatelja/gledatelja.
Pročitaj sažetak romana Pustolovine Toma Sawyera u nastavku, a zatim, po želji, pročitaj cijeli roman ili pogledaj istoimeni igrani ili animirani film.
Primjer 2.
Roman Pustolovine Toma Sawyera američkoga književnika Marka Twaina u književnosti je prozvan njegovim najpoznatijim djelom i omiljenim dječjim štivom. U njemu je pisac opisao doživljaje dječaka Thomasa Sawyera i njegov odnos prema obitelji, prijateljima i ostalim stanovnicima mjesta St. Petersburga. Roman obuhvaća 35 poglavlja, a u svakom je prikazana Tomova pustolovina. Njegova radoznalost i nemiran duh navodili su ga da stvara probleme svojoj tetki Polly, a često se sukobljavao i s drugim dječacima. Pisac je u djelu dao stvarni prikaz djetinjstva kakvo je i sam imao.
Pisac M. Twain o svom je romanu o Tomu Sawyeru rekao sljedeće:
"Većina pustolovina opisanih u ovoj knjizi zaista se i dogodila. Jednu ili dvije doživio sam sâm, a ostale su doživjeli moji nekadašnji školski prijatelji. Hucka Finna preslikao sam iz života, a isto tako i Toma Sawyera, ali ne po uzoru na jednu osobu – Tom je mješavina bitnih osobina trojice dječaka. Premda je glavna nakana moje knjige da posluži za zabavu dječacima i djevojčicama, nadam se da je zbog toga neće izbjegavati ni muškarci i žene jer mi je djelomično na umu bio pokušaj da odrasle na šaljiv način podsjetim na ono što su i sami nekad bili, kako su se osjećali, mislili i govorili te u kakve su se neobične pothvate katkad upuštali."
Zaigraj igru memory! Na prvih pet kartica zapisane su rečenice, a na ostalim su karticama ilustracije pet izdvojenih pustolovina Toma Sawyera. Rečenicama pridruži odgovarajuće ilustracije.
Istražimo
Twain i Tesla
Jako dobar prijatelj jednog od najvećih američkih pisaca svih vremena Marka Twaina, autora Toma Sawyera i Huckleberryja Finna, bio je – Nikola Tesla, naš slavni znanstvenik i izumitelj!
Više o tom prijateljstvu pročitaj na sljedećoj poveznici.
Događaji se u romanu za djecu uglavnom odvijaju prema redoslijedu kako su se i stvarno odvijali, odnosno kronološkim redom.
Disleksija je jedna od nekoliko teškoća u učenju. Očituje se različitim teškoćama u različitim oblicima jezika, često uključujući uz probleme čitanja i razumijevanje kraćih riječi apsktraktnog značenja, riječi kojima se imenuju prostorno-vremenski odnosi, složenica kojima hrvatski jezik obiluje i drugih, a može uzrokovati i poteškoće u stjecanju vještine pisanja. Disleksija dijelom iščezava kako dijete postaje starije. Moguće ga je znatno smanjiti pravodobnom i ciljanom pomoći.
Osobe s disleksijom možda ne vole čitanje i pisanje, učiti hrvatski ni strane jezike, no neki su poznati disleksičari ipak bili uspješni u pisanju. Primjerice, književnici Hans Christian Andersen, danski bajkopisac, te Mark Twain, američki romanopisac, također su bili disleksičari.
Pročitaj o čemu je riječ u romanu Melite Rundek Psima ulaz zabranjen, a zatim ga pročitaj u cijelosti. Potom riješi zadatke u nastavku.
Primjer 3.
Podnaslov romana Psima ulaz zabranjen upućuje na to da je ovdje riječ o "veseloj ljubavnoj pripovijesti o psima, knjigama i ostalome". I zaista taj maštoviti roman govori o smislu i važnosti knjige, čitanja i pisanja. Roman se sastoji od 16 poglavlja, a njegova se radnja odvija u maloj zamišljenoj zajednici na rubu grada. U njemu se pojavljuju likovi dječaka Tomice, psa koji čita knjige, policajca koji ulazi u knjigu, knjižničara, knjižničarke i brončanog spomenika Velikog pisca (Matoša!) koji se na svima nejasan način preselio iz središta grada u mali park i sa svoje klupe upućuje dječaka, budućeg pisca, u čudo lektire i čitanja.
Događaje iz romana Melite Rundek Psima ulaz zabranjen poredaj pravilnim redoslijedom.
Jedan od najpoznatijih dječjih romana na svijetu roman je mađarskoga književnika Ferenca Molnara Junaci Pavlove ulice. Objavljen je 1906. godine, po njemu je snimljen i film, a u Budimpešti je u spomen na malog Nemečeka, jednog od glavnih likova u djelu, i ostale dječake iz Pavlove ulice podignut spomenik.
Korelacija
Roman Ivane Brlić-Mažuranić Čudnovate zgode šegrta Hlapića objavljen je 1913. godine i smatra se prvim hrvatskim romanom za djecu. Prema tom je romanu 1982. godine snimljena radijska drama, 1997. godine animirani film, a 2013. godine snimljen je i igrani film Šegrt Hlapić.
Taj znameniti roman hrvatske dječje književnosti u obliku zvučne knjige možeš pronaći na poveznici.
Roman je najopširnija pripovjedna (prozna) vrsta koja pripovijeda o radnji i događajima, ima likove koji sudjeluju u radnji te prenose osnovnu misao.