Kako biste proces učenja vlastitim sposobnostima i talentima učinili još zanimljivijim, pripremili smo vam nekoliko zadataka za samostalan istraživački rad.
Pronađite u različitim dnevnim novinama vijesti ili izvješća o istome događaju i usporedite ih.
1. Provjerite jesu li događaji objektivno prikazani.
2. Provjerite ima li u kojem članku propusta. Je li u članku autor možda rekao svoj stav o temi, a što ne bi smio?
3. Smatrate li temu važnom za čitatelje?
4. U kojoj ste novinskoj rubrici pročitali članak?
5. Pokušajte objasniti kako je novinar oblikovao i prikazao događaje. Utvrdite koji je pristup upotrijebio (od sljedeća tri) u svom tekstu.
SLUŽBENI ILI OBAVIJESNI PRISTUP | LJUDSKI ILI OSJEĆAJNI PRISTUP | ZASTRAŠUJUĆI PRISTUP (STVARA BOJAZAN) |
- samo činjenice, bez nepotrebnih pojedinosti | - pokazuje da suosjeća s ljudima | ističe strašne stvari, potiče na djelovanje u nevolji (prosvjed, borbu protiv čega) |
Pročitajte dvije reportaže iz tjednika ili mjesečnika o nekom mjestu, gradu ili zemlji.
Prepišite uvodni odlomak i usporedite ih:
- koje riječi iz uvoda mogu čitatelja navesti da pročita tekst do kraja
- pronađite opis ljudi koji tamo žive - osobine, govor, ponašanje
- izaberite rečenice koje stvaraju dojam živahnosti i potiču istraživački duh čitatelja
- pronađite stilska sredstva kojima je obogaćena reportaža (epitete, usporedbe, kontraste itd.)
- pronađite citate koji čine članak vjerodostojnim prikazom stvarnosti
- koji su dijelovi pisani u upravnom govoru, a koji u neupravnom
- što mislite o raspoloženju i osjećajima autora, ima li članak iskren ton ili je možda
prožet ironijom
- koje tehnike u pisanju čine tekst dinamičnim (bržim za čitanje), odnosno kako se
održava pažnja čitatelja
- smatrate li reportažu razumljivom, zanimljivom i važnom.
Pronađite komentare u dnevnim novinama koje piše isti komentator. Takav se tekst uvijek nalazi na istome mjestu, obično uz sliku samog autora. Zatim se pozabavite ovim zadatcima:
- pokušajte odrediti o kojoj temi govori
- koje razloge navodi za i protiv toga
- kako je izrazio svoje mišljenje (otvoreno, nejasno, podrugljivo)
- kako potiče čitatelje da prihvate njegovo stajalište
- slažete li se s autorom u mišljenju i zašto.
Pronađite u časopisu, tjedniku ili mjesečniku uvodni članak (uvodnik) koji piše glavni urednik. Čitajući uvodnik, saznajte:
- kako se zove glavni urednik
- koje teme najavljuje u tom broju
- kako se obraća čitateljima.
Pronađite i pročitajte intervju s poznatom osobom, objavljen u časopisu, novinama ili na novinskim portalima. Zatim odgovorite na pitanja.
Zašto vas zanima baš ta osoba, je li zanimljiva ili vrlo dosadna?
Koliko je pitanja novinar postavio?
Što je htio saznati?
Jesu li sva pitanja prihvatljiva?
Ima li možda nezgodnih ili neželjenih pitanja?
Po čemu zaključujete je li sugovornik uopće htio odgovarati, što se novo dogodilo?
Mogu li se pitanja rasporediti prema tematskim skupinama?
Što biste još pitali tu osobu?
Samostalno učenje vrijeme je za kreativnost i kritičko promišljanje. Vjerujemo da ste odabrane aktivnosti uspješno odradili i saznali više o hrvatskom jeziku.