Korisnici Edutorija su primarno nastavnici osnovnih i srednjih škola u Republici Hrvatskoj, ali i učenici, djelatnici visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta te ostali koji posjeduju valjan elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr. Pravo korištenja Edutorija imaju i građani koji nisu nužno članovi akademske zajednice no oni se prethodno moraju registrirati putem online obrasca za registraciju.
Nastavnicima je omogućen pristup svim funkcionalnostima dostupnim u Edutoriju, dok je drugim skupinama korisnika onemogućeno zahtjevanje i pisanje stručne ocjene (peer review-a) te izrada nastavničke pripreme.
Za dodjelu elektroničkog identiteta potrebno se javiti ovlaštenoj osobi - administratoru elektroničkog (LDAP) imenika vaše ustanove. Više o tome možete naći na stranici http://www.aaiedu.hr/faq_el_id.html.
U Edutorij se mogu pohranjivati sljedeće vrste digitalnih obrazovnih sadržaja: priručnici, udžbenici, knjige, lektire, radne bilježnice, zbirke zadataka, atlasi, online tečajevi, obrazovne igre, scenariji učenja i pripreme za nastavni sat, predavanja i skripte, završni i seminarski radovi, obrazovni moduli, zbornici radova, časopisi te svi ostali sadržaji povezani s obrazovanjem i nastavnim programima.
Digitalne obrazovne sadržaje, radove ili bilo koje druge validne sadržaje u Edutorij pohranjuje njegov autor ili osoba kojoj je autor dao svoje dopuštenje. Prilikom postavljanja materijala na Edutorij, autori odlučuju o načinu pristupa korisnika svom materijalu.
Svim posjetiteljima Edutorija omogućen je pristup metapodacima koji opisuju pojedini digitalni obrazovni materijal. Za pristup samom materijalu postoje tri različite mogućnosti:
Ulogiranim korisnicima ponuđene su sve mogućnosti Edutorija dok se neulogirani korisnici mogu služiti samo nekima.
Neulogirani korisnici mogu:
Pored ovog, ulogirani korisnici mogu i:
Stručno ocjenjivanje podrazumijeva podvrgavanje autorovog rada proučavanju drugih stručnjaka u istome području. Funkcionalnost stručnog ocjenjivanja u sklopu Edutorija autoru omogućuje da svoj rad nakon objave pošalje na procjenu drugim stručnjacima iz tog područja odnosno nastavnicima koji su u svojim profilima naveli da predaju te predmete. Naime, sudjelovanje u procesu stručnog ocjenjivanja omogućeno je isključivo zaposlenicima škola te nastavnicima koji se registriraju izvan AAI sustava (umirovljeni, nezaposleni).
Procjenjivači (tzv. peer revieweri) mogu nakon pregleda materijala napisati svoje komentare autoru koji ih može ali i ne mora usvojiti, te materijalu dati svoju ocjenu u zvjezdicama za sljedeća tri područja:
Izdavači, učenici i drugi korisnici sustava ne mogu zatražiti niti dati stručnu ocjenu.
Otvoreni pristup (eng. Open Access, OA) je slobodan, besplatan i neometan mrežni pristup digitalnim znanstvenim informacijama koji omogućava čitanje, pohranjivanje, distribuciju, pretraživanje, dohvaćanje, indeksiranje i/ili drugo zakonito korištenje. Slobodan u ovom kontekstu znači trajno slobodan od bilo kakvih ograničenja i postavljanja uvjeta za pristup i korištenje. (Hrvatska deklaracija o otvorenom pristupu)
Pojam “otvoreni obrazovni sadržaji” (eng. Open Educational Resources, OER) odnosi se na "poduku, učenje i obrazovne materijale u bilo kojem mediju, digitalnom ili drukčijem, koji se nalaze u javnoj domeni ili su dostupni uz otvorenu licencu koja omogućuje besplatan pristup tim materijalima, njihovo korištenje, adaptaciju i redistribuciju, bez ograničenja ili uz limitirana ograničenja, te da se takvo otvoreno licenciranje utvrđuje unutar postojećih prava s obzirom na intelektualno vlasništvo, koja su već definirana u relevantnim međunarodnim konvencijama te kao takva, poštuje autorstvo svakog rada." (UNESCO, na Forumu o javno dostupnim edukacijskim programima (Forum on Open Courseware) – preuzeto iz prijevoda Pariške deklaracije o otvorenim obrazovnim sadržajima)).
Otvoreni obrazovni sadržaji doprinose unaprjeđenju kvalitete obrazovnog procesa i omogućavaju dostupnost obrazovanja svima pod jednakim uvjetima. Otvoreni pristup ubrzava dostupnost i protočnost znanja i informacija svima bez ograničenja na globalnoj razini, te omogućava vidljivost, evaluaciju i unaprjeđenje istraživačkih procesa i rezultata.
Otvoreni obrazovni sadržaji i otvoreni pristup doprinose sveopćoj dostupnosti obrazovanja i njegovoj demokratizaciji te omogućavaju slobodan pristup obrazovnim materijalima, njihovo višestruko korištenje, izmjene i dijeljenje. U svijetu je danas sve više primjera otvorenih obrazovnih sadržaja, a sve više ih je i u Hrvatskoj.
Otvoreni obrazovni sadržaji uključuju cijele tečajeve i kolegije, materijale za učenje, module sadržaja, zbirke, časopise i softver za potporu razvoju, uporabu i ponovnu uporabu sadržaja učenja.
Creative Commons licencijski ugovori pomažu autorima i korisnicima zaštićenih djela da jasno i nedvosmisleno reguliraju upotrebu djela u digitalnom okruženju. Oni ne zamjenjuju klasični autorskopravni okvir zaštite autorskih djela, već unutar zaštite koju pravni poredak priznaje nositelju prava nad autorskim djelom omogućuju brzo i jednostavno raspolaganje autorskopravnim ovlaštenjima. Njihova osnovna svrha jest brže i lakše iskorištavanje zaštićenih djela u digitalnom okruženju.
Posebnost pokreta Creative Commonsa je ta da autor sam određuje uvjete korištenja svog djela, tj. način na koji će se njegov rad koristiti, hoće li se moći mijenjati te smije li netko drugi za korištenje ili preradbu rada dobiti financijsku nadoknadu.
Ako ste u nedoumici kako CC licence koristiti za objavu svojih OER sadržaja, pogledajte kratki video s korisnim primjerima.
Molimo da prijavljujete uočene greške na e-mail helpdesk@skole.hr te da u sadržaju poruke navedete čim više detalja: