Nina je za svoj rođendan donijela kolačića kojima će počastiti cijeli razred i učiteljicu. Ako su u razredu učenika, koliko će kolačića dobiti svaka osoba?
Zadatak možemo riješiti tako da prvo podijelimo svakoj osobi po jedan kolač.
Broj učenika u razredu je
a s učiteljicom ukupan broj osoba je
Tada bi nam ostalo još kolača te bi svakoj osobi mogli podijeliti još jedan kolač.
Nakon što je svaka osoba dobila i drugi kolač, ostalo bi nam još
kolača te svaka osoba može dobiti i treći kolač.
Nakon toga više ne bi ostao ni jedan kolač.
Zadatak možemo riješiti i tako da uzastopno oduzimamo broj
od broja
i promatramo koliko puta to možemo učiniti.
Vidimo da je te zaključujemo da je
Broj koji dijelimo naziva se djeljenik.
Broj s kojim dijelimo naziva se djelitelj.
Rezultat dijeljenja naziva se količnik ili kvocijent.
djeljenik djelitelj količnik (kvocijent)
Za početak možeš ponoviti tablicu dijeljenja pomoću sljedećeg apleta.
Prisjeti se veze množenja i dijeljenja pomoću sljedećih apleta.
Sjećaš li se kako riješiti sljedeće zadatke?
Podijelimo li neki prirodni broj s brojem broj se neće promijeniti.
Podijelimo li neki prirodni broj sa samim sobom, količnik je jednak
Pri dijeljenju broja dekadskom jedinicom, ako je moguće, zadatak možemo pojednostavniti kraćenjem istog broja nula na kraju djeljenika i djelitelja.
Primjer 1.
Izračunajmo.
a)
b)
c)
d)
a)
Govorimo:
podijeljeno s je ; puta je ;
manje je nula; dopisujemo ;
podijeljeno s je ; puta je ;
manje je ; dopisujemo
podijeljeno s je ; puta je ;
manje je nula.
b) Govorimo:
podijeljeno sa
je
;
puta
je
;
manje je ; dopisujemo ;
podijeljeno sa je ; puta je ;
manje je ; dopisujemo ;
podijeljeno sa je ; puta je ;
manje je nula.
c) Govorimo:
podijeljeno s je ; puta je ;
minus je ; dopisujemo ;
podijeljeno s je ; puta je ;
minus je ; dopisujemo ;
podijeljeno s je ; puta je ;
minus je ; dopisujemo ;
podijeljeno s je ; puta je ;
minus
je
d) Govorimo:
podijeljeno s je ; puta je ;
minus je ; dopisujemo ;
podijeljeno s je ; puta je ;
minus je ; dopisujemo ;
podijeljeno s je ; puta je ;
minus je ; dopisujemo ;
podijeljeno s je ; puta je ;
minus
je
Primjer 2.
Izračunaj koristeći se duljim postupkom.
Govorimo:
podijeljeno s
je
;
puta
je
;
manje
je
dopisujemo
;
podijeljeno s
je
;
puta
je
;
manje
je
dopisujemo ; podijeljeno s je ; puta je ; manje je
Primjer 3.
Izračunajmo koristeći se kraćim postupkom.
Govorimo:
podijeljeno s je ; puta je i do je ;
dopisujemo ; podijeljeno s je ; puta je i do je ;
dopisujemo ; podijeljeno s je ; puta je i do je .
Primjer 4.
Izračunajmo:
Postupak:
Izračunajmo.
a)
b)
a)
jer je
b)
nema rješenja jer ne postoji broj kojim možemo pomnožiti broj
kako bismo dobili
Npr.
Ako napišemo tada bi moralo vrijediti da je a to nije točno.
Ako napišemo
tada bi moralo vrijediti da je
a to nije točno.
Ako napišemo
tada bi moralo vrijediti da je
a to nije točno.
Isti problem bi nam se javio za bilo koji količnik. Stoga kažemo da je dijeljenje s nulom neodređeno.
Zapamti! S nulom se ne dijeli!
Primijeti. Dijeljenje nije asocijativno. Dijelimo redom slijeva nadesno.
Primjer 5.
Matilda priprema poklon-pakete s vrećicama lavande. U svaki poklon-paket stavlja po vrećice lavande. Do sada je napunila vrećica lavande. Koliko najviše poklon-paketa može složiti od napunjenih vrećica lavande? Koliko će vrećica lavande ostati nezapakirano u poklon-pakete?
Matilda može složiti
poklon-paketa. Dvije vrećice lavande ostat će nespakirane u pakete.
U prethodnom primjeru dobili smo ostatak, tj. dvije vrećice lavande ostale su nezapakirane. Takvo dijeljenje u kojem se pojavljuje ostatak naziva se dijeljenje s ostatkom. Broj iz prethodnog primjera ostatak je pri dijeljenju, a broj nepotpuni je količnik.
Provjerimo rezultat.
Primjer 6.
Hrvoje je kupio perilicu rublja u iznosu od na rata bez kamata. Koliko će iznositi mjesečna rata otplate?
Iznos mjesečne rate iznosit će
Četiri prijatelja pizzu i sokove platila su Račun su podijelila na jednake dijelove. Koliko je platio svaki prijatelj?
Svaki prijatelj platio je
kn.
Pakiranje baterija sadrži baterija. Učiteljica treba zamijeniti baterija u kalkulatorima. Koliko najmanje pakiranja baterija treba kupiti?
Učiteljica treba kupiti najmanje
pakiranja baterija. Četrnaest pakiranja joj ne bi bilo dovoljno jer je
a
Morana je u matematičkom muzeju naišla na zanimljivu igru. Da bi osvojila bod, treba skočiti na sve brojeve koji bez ostatka dijele broj koji se nalazi na ekranu. Ona treba osvojiti
bodova da bi mogla otključati vrata sljedeće prostorije u igri. Pomozi Morani otvoriti vrata prostorije. U svakom od zadataka klikni na brojeve na koje Morana treba skočiti.