x
Učitavanje

7.5 Pričamo i prepričavamo priču

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Bi li bilo pravilno da učitelj/učiteljica učenicima koji ne rješavaju zadatak, nego međusobno razgovaraju, kaže: "Nemojte pričati!"

Imaju li glagol pričati i razgovarati isto značenje?

Što znači glagol prepričavati?

Objasni svoj odgovor pa za svaki glagol pokušaj navesti po jednu rečenicu u kojoj ćeš ga upotrijebiti.

Govoriti, pričati/pripovijedati, prepričavati

Govoriti znači prenositi neku poruku usmeno (za razliku od pisane poruke), a može značiti i razgovarati.

Pričati ili pripovijedati znači kazivati o nekom događaju, pričati neku priču.

Prepričavati znači ponovno ispričati svojim riječima neku priču ili ispričati o događaju za koji se od nekoga čulo.

Dakle, ako netko svojim razgovorom nekoga ometa u obavljanju neke aktivnosti, trebali bismo ga na to upozoriti. Pritom je ispravno reći da prestane razgovarati sa svojim sugovornikom, a ne da prestane pričati.

Govoriti znači isključivo pričati priču.

null
null

Pričati ili pripovijedati znači stvarati novu priču koju još nitko prije nije ispripovijedao.

null
null

Prepričati možemo bajke, recimo Crvenkapicu.

null
null

Pripovijedamo priču

Zadatak 1.

Pogledaj sljedeću ilustraciju i pokušaj osmisliti dijelove priče - likove i događaje.

Osmisli priču
Djeca grade mostić preko potoka te kolibu od granja i lišća u kojoj će se igrati.

Zadatak 2.

Pogledaj sljedeću fotografiju i pokušaj osmisliti dijelove priče - mjesto i vrijeme događaja.

Osmisli priču
Gradski park u kojemu bi se djeca mogla slobodno igrati.

Zadatak 3.

Pročitaj primjer u kojem su zapisane odrednice po kojima možeš nastaviti priču koju si započeo/započela promatrajući prethodnu ilustraciju i fotografiju.

Primjer 1.

Odrednice za stvaranje priče

DOGAĐAJI: uređivanje mjesta za igru, dogovaranje igre, provođenje igre, sukobi u igri, nenadani preokret, sretan ishod

LIKOVI: skupina dječaka i djevojčica od deset godina u kojoj se izdvaja jedna osoba kao organizator/organizatorica

MJESTO RADNJE: šumica u neposrednoj blizini naselja ili park uz stambenu zgradu

VRIJEME RADNJE: ljetno poslijepodne

PRIPOVJEDAČ: pripovijeda u trećem licu

DIJELOVI PRIČE: uvod, zaplet, vrhunac, rasplet

Biramo pripovjedača

Zadatak 4.

Promotri sljedeće fotografije. Na svakoj je prikazan mogući pripovjedač tvoje buduće priče.

Izradi vježbu

Ispripovijedaj kratku priču u kojoj ćeš ti sam/sama biti središnji lik. Možeš biti:

- znanstvenik/znanstvenica koji/koja je otkrila lijek protiv smrtonosne bolesti

- ekolog/ekologinja koji/koja se bori za zaštitu prirode

- popularni glumac / popularna glumica

- neka povijesna osoba (vladar, vojskovođa, istraživač, filozof...)

- neko mitsko biće (vila, sirena, patuljak, div, začarana princeza / začarani princ...)

Objasnili smo što znači glagol prepričavati. Sada ćeš naučiti da postoji nekoliko načina prepričavanja.

Sažeto je prepričavanje iznošenje osnovnih podataka o priči.

Opširno je prepričavanje takvo prepričavanje u kojemu svojim riječima prepričavamo sve detalje kojih se o priči možemo dosjetiti.

Stvaralačko je prepričavanje takvo prepričavanje u kojemu mijenjamo priču, npr. promjenom pripovjedača, uvođenjem novog lika, promjenom mjesta ili vremena radnje, smišljanjem novog kraja priče i sl.

Prepričavamo priču

Zadatak 5.

Promotri sljedeću ilustraciju. Ako znaš da je glavni lik princ ili kraljević, kakav bi kraj bio očekivan u bajci u kojoj je on glavni lik? Iznesi svoje predviđanje.

Sretni princ
Kip Sretnog princa koji stoji iznad grada. Kip je pozlaćen, a umjesto očiju ima safire i rubin na maču. Pored njega leti mali Lastavić.

Zadatak 6.

Pročitaj sljedeći ulomak iz priče (moderne bajke) Sretni princ Oscara Wildea. Ako želiš, cjelovito djelo možeš poslušati na stranicama eLektire.

Sretni princ

Primjer 2.

Oscar Wilde

Sretni princ

Visoko iznad grada, na uzvišenom stupu, stajao je kip Sretnoga princa. Bio je cijeli pozlaćen tankim listićima čistoga zlata, u očima mu sjala dva blistava safira, a dršku njegova mača krasio je veliki crveni rubin. Svi su mu se uvelike divili.

– Lijep je kao vjetrokaz – primijetio je jedan Gradski vijećnik koji je žudio biti poznat kao stručnjak za umjetnost – samo, ne baš koristan – dodao je pobojavši se da će ga ljudi smatrati nepraktičnim, što on uistinu nije bio.

– Zašto ne možeš biti poput Sretnoga princa? – upitala je majka svog sinčića koji je neutješno plakao.

– Sretni princ ni za čime ne bi plakao. (...)

Jedne noći, iznad grada je letio mali Lastavić. Svi njegovi prijatelji prije šest tjedana odletjeli su u Egipat, no on je ostao jer se zaljubio u prekrasnu Trsku. Upoznao ju je u rano proljeće dok je letio niz rijeku loveći velikog žutog leptira, i toliko ga je privukla njezina vitka figura da je morao zastati kako bi s njom razgovarao.

– Mogu li te voljeti? – upitao je Lastavić, koji nije nimalo oklijevao, a Trska mu se blago nakloni. I tako on stade letjeti oko nje, dodirujući vodu svojim krilima, stvarajući srebrne krugove na vodi. To njegovo udvaranje potrajalo je čitavog ljeta. (...)

A onda, s jeseni, sve lastavice su odletjele pa se Lastavić osjećao usamljeno, a ljubav prema Trski počela ga je zamarati.

– Ona ne zna razgovarati – rekao je – osim toga, bojim se da je zavodnica jer uvijek koketira s vjetrom. – I uistinu, kad god bi vjetar zapuhao, Trska se dražesno klanjala.

– Uviđam da je stanarica – nastavio je – a ja volim putovati pa bi stoga i moja žena trebala voljeti putovanja.

– Hoćeš li poći sa mnom? – konačno je upitao, ali Trska je odmahnula glavom jer je bila privržena svom domu.

– Ti si se čitavo vrijeme poigravala sa mnom! – vapio je – odlazim do piramida. Zbogom! – a zatim je odletio.

Letio je čitav dan, a navečer je stigao u grad.

– Gdje ću se smjestiti? – zapitao se.

– Nadam se da je grad spreman za mene. Potom opazi kip na visokom stupu.

– Ovdje ću se smjestiti! – uzviknuo je – sjajan smještaj s pregršt svježeg zraka – reče i smjesti se tik između stopala Sretnoga princa.

– Imam zlatnu spavaću sobu – tiho je rekao sam sebi dok se pripremao za spavanje.

No baš kad je stavio glavu pod krilo, na njega je kapnula velika kap.

– Čudna stvar! – kliknuo je – na nebu ni jednog oblaka, zvijezde su jasne i sjajne, a ipak, pada kiša. Klima sjeverne Europe je uistinu grozna. Trska je voljela kišu, zato što je mislila samo na sebe.

Zatim je kapnula još jedna kap. – Čemu služi ovaj kip ako me ne može zaštititi od kiše? – reče Lastavić.

– Moram pronaći dobar dimnjak. – Potom je odlučio odletjeti dalje.

No prije nego je raširio krila, kapnula je i treća kap, a kad je pogledao gore vidio je... Što je vidio? Oči Sretnoga princa bile su ispunjene suzama što su padale niz njegove zlatne obraze. Lice mu je tako prekrasno sjalo na mjesečini da se Lastavić ražalostio.

– Tko si ti? – upitao je.

– Ja sam Sretni princ.

– Pa zašto onda plačeš? – pitao je Lastavić. – Sasvim si me smočio.

– Dok sam bio živ i imao ljudsko srce, nisam znao što su suze – rekao je Princ – jer sam živio u palači Sans-Souci, u kojoj tuga nije dozvoljena. Preko dana igrao sam se u vrtu s prijateljima, a uvečer sam plesao u velikoj plesnoj dvorani. Vrt je bio okružen vrlo visokim zidom, no nisam nikad pitao što je s druge strane jer je sve oko mene bilo divno. Moji dvorani zvali su me Sretni princ i uistinu sam bio sretan, ako je užitak sreća. Tako sam živio i tako sam umro. A sad kad sam mrtav, postavili su me tako visoko da mogu vidjeti svu gadost i jad svoga grada, pa iako mi je srce od olova, ne mogu ništa osim plakati...

(izvor: Oscar Wilde, Sretni princ, eLektire)

Zadatak 7.

Prateći pripovjedni tekst Oscara Wildea, odgovori na pitanja u nastavku.

Zadatak 8.

Sažeto prepričaj ulomak priče tako da istakneš:

- temu

- mjesto i vrijeme radnje

- glavne likove

- glavnu ideju.

Zanimljivost

Sažimanje je vrlo učinkovit način učenja.

Kada ispred sebe imaš opširan tekst iz kojega bi trebao/trebala zapamtiti neke podatke (npr. lekciju iz Povijesti), najbolje je sažeti ga (skratiti) na osnovne obavijesti. Tako ćeš lakše učiti.

Strategije učenja su aktivnosti koje nam pomažu u učenju. Evo još nekih korisnih strategija učenja:

- brzo čitanje teksta kako bi se zahvatila glavna ideja i ključni pojmovi

- podcrtavanje i bilježenje ključnih pojmova na rubnicama tijekom čitanja

- izrada grafičkih organizatora sa svrhom boljeg razumijevanja teksta

- povezivanje novih informacija s postojećim znanjem i iskustvom

- ponavljanje do razine naučenosti.

Oscar Wilde

Sretni princ – sažeto prepričan ulomak priče

Kip Sretnog princa bio je smješten visoko iznad grada i svi su mu se divili jer je bio načinjen od zlata i dragog kamenja. Jedne je večeri u grad došao Lastavić koji je zakasnio otići na jug jer se zaljubio u jednu Trsku. Lastavić se smjestio do nogu Sretnog princa i na njega su kapnule njegove suze. Princ je objasnio Lastaviću zašto plače. Živio je u palači i bio sretan jer nije znao za bijedu i probleme koje sada vidi stojeći iznad grada.


Zadatak 9.

Sada pokušaj priču opširno prepričati navodeći što više pojedinosti koje si zapamtio/zapamtila.

Zadatak 10.

Pozorno promotri animaciju koja slijedi.

Neobična bakina priča

Zadatak 11.

Odgovori na pitanja koja se odnose na prethodnu animaciju.

  • Na koji je način baka pričala unuci priču za laku noć?
  • Što je u priču dodala?
  • Čime opravdava svoj postupak?
  • Slažeš li se s bakom?

Baka priča priču tako da je mijenja. Predlaže uvođenje u priču novoga lika – mudre lisice.

Opravdava svoj postupak time što kaže da je unuka već puno puta čula istu priču o Crvenkapici pa bi joj novi detalji u priči bili zanimljiviji od uobičajenog tijeka radnje.


Izradi vježbu

Ispričaj priču o Crvenkapici i mudroj lisici usmeno ili pisano. Ako želiš, promijeni izvornu bajku Crvenkapicu pa je promijenjenu ispričaj.

Izradi vježbu

Izaberi jednu od mogućnosti stvaralačkog prepričavanja pa prepričaj ulomak pripovijetke Sretni princ:

  • tako da je ispričaš u prvom licu (kao da si Sretni princ ili Lastavić)
  • tako da uvedeš novi lik u ulomak priče
  • tako da promijeniš vrijeme radnje
  • tako da promijeniš mjesto radnje
  • tako da napišeš drugačiji kraj.

Korelacija

Nakon niza jedinica o opisivanju i pripovijedanju odigraj igru koja slijedi pa provjeri jesu li ti jasni svi pojmovi iz lekcije i možeš li ih povezati s njihovim objašnjenjima.

...i na kraju

Razlikujemo pripovijedanje i prepričavanje.

Pričati ili pripovijedati znači kazivati o nekom događaju, pričati neku priču.

Prepričavati znači ponovo ispričati svojim riječima već postojeću priču ili ispričati o događaju za koji se od nekoga čulo. Prepričavati možemo: sažeto, opširno i stvaralački.

Stvaralačkim prepričavanjem mijenjamo priču tako što mijenjamo pripovjedača, uvodimo novi lik, mijenjamo mjesto ili vrijeme radnje, smišljamo novi kraj priče i sl.

Povratak na vrh