Motivacija kojom ćete učenike uvesti u temu mogu biti primjeri kojima, nažalost, svjedočimo svake godine u ljetnim mjesecima – požari. Pretraživanjem na mrežnim stranicama pronađite primjerene videozapise te s pomoću njih potaknite učenike na raspravu (primjerice, požar na poluotoku Pelješcu u srpnju 2015. godine). Iz dosadašnjeg iskustva učenici mogu donositi zaključke o čimbenicima koji povećavaju rizik od nastanka i širenja požara u primorskom području, primjerice vegetacija, temperatura zraka, količina padalina itd. Učenici mogu ponoviti tzv. trokut gorenja te navesti čimbenike koji su potrebni za gorenje. Za raspravu, na mrežnoj stranici Državnog hidrometeorološkog zavoda (DHMZ) u arhivi možete pronaći podatke o prosječnim mjesečnim temperaturama i količini padalina za Republiku Hrvatsku. Kao primjer za usporedbu mogu poslužiti podatci za poluotok Pelješac, mjesec srpanj 2015., izvor 1. U suradnji s lokalnim DVD-om možete organizirati i kratko predavanje o načinima gašenja požara. Ako u razredu ili školi imate učenike koji su članovi DVD-a za projekt predložite snimanje kratkog filma u kojem će demonstrirati svoje aktivnosti u vatrogasnom društvu te ih predstaviti ostalim učenicima. Učenike možete uputiti i da sami naprave model uređaja za gašenje požara prema uputama koje mogu pronaći u videozapisuKako načiniti model uređaja za gašenje požara, kojeg možete preuzeti iz online udžbenika e-Kemija, autora M. Sikirice, M. Vrbnjak Grđan i K. Holenda. Isto tako, s učenicima ponovite gdje se, na pristupačnom mjestu u školi, učionici ili kabinetu kemije nalaze sredstva za gašenje različitih vrsta požara – aparat za gašenje požara, pokrivač, posuda s pijeskom.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Pri odabiru videozapisa potrebno je unaprijed najaviti film koji će se gledati kako bi učenici lakše pratili sadržaj i spremnije ostvarili zadatke. Tijekom gledanja važni su dodatni poticaji usmjereni na gledanje ključnih dijelova uz upute učitelja „Ovo je važno“. U radu sa slijepim učenicima važno je kratko opisivanje promjena, učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, učenicima s intelektualnim teškoćama važno je izvođenje kratkih zaključaka zapažanja.
Nakon što ste kratkom motivacijom najavili temu Gorenje, poželjno je pripremiti i izvesti pokus gorenja alkohola koji jedan od učenika u razredu može snimiti svojim mobilnim uređajem (mobitelom, tabletom). Načinjeni videouradak možete poslije upotrijebiti u etapi ponavljanja i provjere usvojenosti sadržaja.
Za pokus je potrebno pripremiti: špiritna grijalica, laboratorijska čaša, menzura, vapnena voda.
Opis postupka: Iznad zapaljene špiritne grijalice postavite hladnu staklenu čašu. Učenici neka opišu promjene koje uočavaju na stijenci čaše. Nakratko zadržite čašu iznad plamena, okrenite je, ulijte 2 mL vapnene vode te promućkajte.
Promatrajući i bilježeći promjene tijekom pokusa učenici će:
Važno je naglasiti da se promatrana kemijska promjena zbiva uz dovoljan pristup zraka te je kao ključan pojam potrebno istaknuti ugljikov(IV) oksid, koji nastaje gorenjem tvari koje sadržavaju ugljik uz dovoljan pristup zraka. U tome dijelu poželjno je ponoviti s učenicima i gorenje tvari koje sadržavaju ugljik uz nedovoljan pristup zraka i nastajanje ugljikova(II) oksida kao produkta. Vođenom raspravom učenici mogu zaključiti o nekim svojstvima ugljikova(IV) oksida te na primjerima iz svakodnevnog života zaključiti o njegovu djelovanju na zdravlje i život.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Uz stručnu pomoć učenici s teškoćama u učenju mogu sudjelovati u svim aktivnostima vezanim uz izvedbu pokusa u nastavi kemije. Kao dodatnu aktivnost možete zadati da nacrtaju kratak strip o načinima gašenja požara. Učenicima treba osvijestiti da je vatra čovjeku korisna, ali ako izmakne kontroli, može uzrokovati velike štete. Kao primjer požara možete navesti zapaljeni papir, zapaljeno ulje i zapaljene električne instalacije, a učenici neka odrede ispravan način gašenja požara te neka postupak prikažu kratkim crtežima u obliku stripa. Također, poželjno je ponovno učenicima pokazati gdje se u učionici, kemijskom laboratoriju, kemijskom kabinetu ili školi nalaze sredstva za gašenje požara (aparat za gašenje požara, deka, pijesak).
Kako biste učenike potaknuli na raspravu o ugljikovu(II) oksidu, poslužite se znakom koji možete pronaći i fotografirati, primjerice, u podzemnoj garaži trgovačkog centra– upozorenje o obaveznom gašenju automobilskog motora i ne zadržavanju u garaži. Vođenom raspravom učenici će zaključiti zašto je važno poštovati to upozorenje. Simulacijom koju možete pronaći na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu “Nikola Tesla” – Digitalni obrazovni sadržaji, Kemija nastavnici, Uništavanje prirodnog okoliša kemijskim spojevima, Zrak, Ugljikov(II) oksid (str. 24.) učenicima pojasnite biološko djelovanje ugljikova(II) oksida na organizam tijekom udisanja. (Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu “Nikola Tesla” potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.)
Napomena: Izlaganje možete proširiti u suradnji sa školskim liječnikom, učiteljem biologije ili voditeljem izvannastavne aktivnosti prve pomoći. Učenici koji pohađaju tu izvannastavnu aktivnost mogu demonstrirati načine pružanja prve pomoći osobama u slučaju trovanja ugljikovim(II) oksidom.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenike s teškoćama potrebno je uključiti u raspravu i pri tome usmjeriti pažnju na pronalaženje novih primjera pojave ugljikova(II) oksida, primjerice ispušni plinovi iz vozila u dugim kolonama na gradskim prometnicama, automehaničarskom radionicama i dr. Pažnju učenika poželjno je usmjeriti na provjetravanje vozila, isticanje piktograma opasnosti u radionici i drugim mjestima. Pri odabiru videozapisa potrebno je unaprijed najaviti film koji će se gledati kako bi učenici lakše pratili sadržaj i spremnije ostvarili zadatke. Tijekom gledanja važni su dodatni poticaji usmjereni na gledanje ključnih dijelova uz upute učitelja „Ovo je važno“. U radu sa slijepim učenicima važno je kratko opisivanje promjena, učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, učenicima s intelektualnim teškoćama važno je izvođenje kratkih zaključaka zapažanja. Uključivanje zainteresiranih učenika u izvannastavne aktivnosti prve pomoći poželjno je i može pridonijeti stjecanju dodatnih iskustava životne stvarnosti o kojima učenici mogu kratko izvijestiti u svojem razredu (što, kako, na koji se način nešto dogodilo, kako je završilo).
Nakon što su učenici usvojili pojam gorenja, uvjete koji su potrebni za gorenje te odredili sudionike kemijske reakcije, temu možete proširiti analizom i raspravom o utjecaju sagorijevanja fosilnih goriva na okoliš. Iako potreba za upotrebom obnovljivih izvora energije sve više dolazi do izražaja, moramo istaknuti da i danas sagorijevanjem fosilnih goriva čovjek podmiruje oko 85 % svojih potreba za energijom. U raspravi se možete poslužiti sadržajima koji se nalaze na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu “Nikola Tesla”– Digitalni obrazovni sadržaji, Kemija nastavnici, Uništavanje prirodnog okoliša kemijskim spojevima, Onečišćenje zraka, Kruženje ugljika i čovjekove djelatnosti (str. 4) te Efekt staklenika (str. 5).
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Pri odabiru sadržaja s Nacionalnog portala za učenje na daljinu “Nikola Tesla” važno je unaprijed pročitati upute i provjeriti razumijevanje. Preporučuje se rad u paru s vršnjakom ili pomoćnikom u nastavi kako bi se pravovremeno pružala primjerena podrška.
Za ponavljanje sadržaja na školskoj ploči možete napisati središnji pojam „kemijska reakcija“ te učenicima zadati da zajedno naprave mapu u koju će uz logičan slijed i kratka objašnjenja upisivati pojmove koje su obradili na satu, primjerice, gorenje, reaktanti, produkti, etanol, voda, ugljikov(IV) oksid, ugljikov(II) oksid, trokut gorenja, učinak staklenika. Završenu mapu možete fotografirati te fotografiju podijeliti s učenicima pomoću Google Diska. Podijeljeni materijal učenicima može biti od koristi pri ponavljanju usvojenih sadržaja.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenici s teškoćama, osobito učenici s disleksijom i disgrafijom, učenici s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti uspješno sudjeluju u izradi mapa za generalizaciju naučenog. Uporabu mape potrebno je osigurati pri usmenoj ili pisanoj provjeri znanja jer ih mogu upotrebljavati kao podsjetnike. Uporaba mapa kao grafičkih organizatora prikladna je u radu s brojnim učenicima s teškoćama; ipak, neki (učenici s intelektualnim teškoćama, učenici s poremećajem iz autističnog spektra) preferiraju kratke sažetke sa slikovnim predlošcima.
Za domaći rad učenicima predložite da naprave kratko istraživanje i fotografiraju znakove koji upozoravaju na opasnost od požara ili nas upućuju kako se trebamo ponašati da ne bismo ugrozili svoj ili tuđi život. To su primjerice, zabrana loženja vatre i zabrana uporabe otvorenog plamena koje možemo pronaći uz prometnice, zabrana pušenja na benzinskim postajama ili zabrana upotrebe dizala u zgradama u slučaju požara. Svoje fotografije učenici mogu prezentirati ostalim učenicima uz objašnjenje i raspravu zašto se to upozorenje mora poštovati. Ako učenici nisu u mogućnosti fotografirati znakove, možete ih uputiti na pretraživanje tih sadržaja na mrežnim stranicama s kojih je moguće besplatno preuzeti fotografije, primjerice, izvor 2., izvor 3. ili izvor 4.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama potrebno je podijeliti jasan plan sa smjernicama za istraživanje. Učenike treba upozoriti na opasnosti od nastanka požara (kuhanje jela bez nadzora, paljenje vatre na otvorenom) te ih uputiti na mjere opreza. Kako bi zapažanja učenika bila primjerena, potrebno je unaprijed pripremiti kratka pitanja.
Između ostalog, cilj je nastave kemije i da se nastavni sadržaji koje učenici usvajaju mogu upotrebljavati u svakodnevnom životu. Stoga učenicima koji žele znati više možete zadati pokus kojim će proširiti usvojeno znanje povezivanjem sadržaja sa svakodnevnim životom. Primjerice, svojstvo gorenja alkohola rabi se u kuharstvu, u postupku flambiranja hrane. Postupak flambiranja učenici mogu izvesti kod kuće, no važno je napomenuti da postupak mogu primjenjivati isključivo uz prisutnost roditelja ili starije osobe.
Recept za flambirane banane
U plitku tavu na zagrijani maslac stavite narezane banane. Nakratko popržite banane i zalijte ih rumom. Kad se alkohol zagrije, uz rub tave prislonite zapaljenu šibicu te pričekajte da se plamen ugasi. Flambirane banane poslužite uz sladoled od vanilije. Tijekom flambiranja poželjno je imati nadohvat ruke metalni poklopac kao mjeru opreza, ako plamen izmakne kontroli.
Napomena: Učenike obvezno podsjetite na mjere opreza kojih se moraju pridržavati pri postupku flambiranja; flambiranje izvoditi uz nadzor starije osobe, kosu svezati u rep, paziti da u blizini flambiranja nema tvari koje se mogu zapaliti.
Nakon izvođenja ovoga kuhinjskog pokusa učenici mogu raspravljati o etanolu i njegovim svojstvima (hlapljenje etanola, isparavanje etanola, vrelište etanola, zapaljive alkoholne pare, gašenje zapaljenog alkohola). Tijek pokusa dokumentiran fotografijama ili snimkom, zapažanja i zaključke učenici mogu predstaviti drugim suučenicima u obliku prezentacije načinjene u PowerPointu ili digitalne inačice plakata koju mogu prirediti služeći se alatom Piktochart.
Učenike možete uputiti i na pretraživanje videozapisa na temu zapaljivosti para etanola na mrežnim stranicama, primjerice, izvor 5. Gledajući videozapis, učenici mogu zaključiti o svojstvima alkohola etanola te reaktantima i produktima gorenja alkohola.
Tekst uz videozapis: U veliku suhu plastičnu bocu za vodu ulije se otprilike 50 mL alkohola etanola. Boca se snažno protrese kako bi se ubrzalo hlapljenje alkohola. Nakon što je etanol ishlapio, što se demonstrira okretanjem boce i provjeravanjem da alkohola više nema u tekućem agregacijskom stanju, u bocu se stavi upaljena drvena treščica. Pare alkohola etanola zapalile su se – reakcija je brza i burna. Po završetku reakcije gorenja alkohola učenici mogu uočiti i jedan od produkta ove kemijske reakcije – vodu. Budući da učenici još nisu savladali pisanje jednadžbi kemijske reakcije, jednadžbu gorenja alkohola etanola mogu opisati riječima „Reakcijom alkohola etanola i kisika nastaje ugljikov(IV) oksid i voda“. Osim flambiranja temu možete proširiti i sadržajima povezanima s etanolom kao biogorivom. Učenicima možete zadati miniprojekt kojim će provesti kratko istraživanje na temu Jesu li biogoriva dobra ili loša za okoliš?, izvor 6. Pretraživanjem sadržaja na internetskoj tražilici Google znalac s pomoću ključnih riječi etanol, biogorivo, ethanolfuel, mogu prikupiti podatke povezane s temom. Analizirajući prikupljene podatke, učenike potaknite na raspravu o prednostima i nedostatcima etanola kao biogoriva. Taj je primjer pogodan za razvijanje kritičkog mišljenja, uvježbavanje argumentiranog iznošenja vlastitih stavova te razvijanje kulture komunikacije.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 29. 6. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.